Vold, Køn og De Gyldne Laurbær

Merete Pryds Helle om Folkets skønhed. 

På Ordkrafts sidste dag, skulle Merete Pryds Helle fortælle om sin roman Folkets skønhed, som har vundet De Gyldne Laurbær i år og som er nomineret til andre litteraturpriser. Forventningerne var høje. Jeg har ikke selv læst bogen endnu, men jeg har dog læst bøger af Merete Pryds Helle før, som jeg synes er rigtig gode. Derfor var dette arrangement festivalens højdepunkt for mig.
Arrangementet blev afholdt ved Royal Stage, så der var plads til mange interesserede lyttere. Skal jeg sammenligne med de andre arrangementer, jeg har været til ved Royal Stage, så var der bestemt også mange inde og høre om denne roman, der lyder som en bog, der hel klart skal læses af den danske befolkning.
Samtalen bevægede sig ind på store temaer i bogen - f.eks. vold (både psykisk, fysisk og seksuelt) og kønsroller. En af bogens hovedpersoner, Marie, bliver udsat for et overgreb, som får konsekvenser. Merete Pryds Helle læste en passage op fra bogen, og det gav mig kuldegysninger at høre, hvordan Marie og hendes mor snakker omkring dette overgreb, som om det var helt normalt. Vold i familien var normalt dengang, siger Merete Pryds Helle, som ikke mener at Maries far adskilte sig fra andre fædre i denne tid og i denne samfundsklasse. Pryds Helle formår under arrangementet at snakke om vold og overgreb på en let måde og som fik mig til at trække på smilebåndet, også selvom at emnet bestemt ikke var noget at grine af. Emnet køn kom også på banen under arrangementet, hvor der blev fokuseret på husmoderrollen. En husmoder skal være sød og passe på sin mand og evt børn. Merete Pryds Helle siger, som et sjovt indslag, at kvinder (altså husmødre) først blev forbundet med at være sød i 1700-tallet, da sukkeret kom til Danmark. Efter dette 'fact' begyndte der er brede sig en latter i den store sal.
Alt i alt var arrangementet godt og indeholdte sjove og alvorlige samtaler, og man fik som tilskuer et indblik i bogen og i Merete Pryds Helles forfatterskab, som efterhånden er ret bred. Jeg er i hvert fald tilfreds - faktisk så tilfreds at jeg vil købe bogen, når butikkerne åbner i morgen, mandag.

- Nanna
Merete Pryds Helle læser op fra Folkets Skønhed

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Maja Elverkilde - at sy sin egen bog

Digte+