Digte + oplæsning til musik og dans

Ifølge programmet hedder dette arrangement: Digte +
Og det må man sige, det er. Det varer 90 minutter, og der er forskellige indslag planlagt alle fra lyrikernetværke 9000ord. Jeg har valgt at fortælle om de indslag, der rørte mig mest. 


Det først indslag er to ældre damer. En af grønlandsk afstamning, en af dansk. 
Damen med grøndlandsk afstamning er klædt i en hvid dragt, der godt kunne være en form for folkedragt. Hun bærer på en tynd tromme, som hun slår rytmisk og taktfast på med en speciel trommestik - eller hvad det nu er. Den anden dame står med mikrofonen og skal læse op af digte, som handler om Grønland. Det mest spændende ved dette indslag er den grønlandske dame. Hende kunne jeg lytte til i en uendelighed. Denslags musik går lige ind i hjertet på mig. Hun står under hele 'seancen' og svajer i takt til sine slag på trommen. En gang i mellem kommer hendes dejlige stemme frem og nynner for os. Det giver helt særpræget stemning. Ordene fra digte giver os mulighed for at danne indre billeder, men det er musikken fra den grønlandske dame, der fragter os hele vejen fra Danmark til Grønland. Det er fantastisk at overvære. Desværre gik strømmen midt i det hele, men så fortsatte de bare uden mikrofon, og det gik fint. De sætter tankerne igang i mit hoved. Et af digtene hedder bare "Grønland" og det handler om, at Grønland er andet end kun smuk natur. Digtet fik mig til at tænke på min svoger, som i øjeblikket træner til at komme med på Sirius-patruljen, og digtet minder om de beskrivelser, han giver af Grønland. 
Oplæsningen bringer mig mange steder hen, og jeg tror også, det er meningen. Jeg må dog indrømme, at den grønlandske dame med sin tromme klart var det bedste. 

Det næste indslag er en mand og en dame. Manden spiller på guitar, mens damen læser op af en langt digt, som er skrevet på engelsk. Hendes danske accent skinner tydeligt igennem. Digtet hedder "Dinnertime for songbirds". Guitaren akkompagnere ordene på en stille og rolig måde, der får mig til at lukke øjnene og lytte til historien. Det er som om musikken understreger, der ordene siger. Som vi kommer længere ind i historien finder vi ud af, at fuglene faktisk er mennesker med åbne munde, der mekanisk åbner og lukker, mens de bliver fodret som dyr. Det er kvinder. De er lænket. Smiler ikke. Danser ikke. Lever kun for at spise. De har tabt deres drømme, blevet bestjålet deres humanitet. Deres navne råbes op. Synges. Men til sidst råbes de navne op, som rører mig mest. En kvinde i kørestol: Name Unknown. En kvinde lænket til en seng: Name Unknown. Min mor sidder i kørestol, og jeg ved, hvad hun har skullet kæmpe for. Men hun er her. Og hun vil være her. Hun vil leve livet. For sig selv og for sin familie. Hun er stærk. 

Knus Maria :)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vold, Køn og De Gyldne Laurbær

Maja Elverkilde - at sy sin egen bog

Digte+